iş güvenliği 2


 İş Güvenliği Uzmanlığıeğitimlerini gerçekleştirmeye hak kazanmış bulunuyoruz. 4857 sayılı İş Yasası''nın 81. maddesine göre; sanayiden sayılan ve en az 50 işçi çalıştıran işverenler, iş güvenliği uzmanı görevlendirmek zorundadırlar.

İş Yasası''nın 81. maddesine göre çıkarılmış olan "İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik" 27 Kasım 2010 tarih ve 27768 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Söz konusu Yönetmelikte iş güvenliği uzmanlığı ile ilgili kriterler ve uygulama esasları aşağıdaki şekilde belirtilmiştir.

İş güvenliği uzmanı sertifikası alabilmek için; mühendis, mimar veya teknik eleman (teknik öğretmeler ile üniversitelerin fen veya fen-edebiyat fakültelerinin fizik veya kimya bölümleri ve iş sağlığı ve güvenliği programı mezunları) olmak, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı''ndan "Eğitim Kurumu Yetki Belgesi" almış olan kuruluşların düzenledikleri eğitimlere katılmak ve eğitim katılım belgesi almak, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yaptırılacak sınavda 100 puan üzerinden en az 70 (yetmiş) puan almak gereklidir.

İlgili Yönetmelik gereği; iş güvenliği uzmanları (A), (B) ve (C) olmak üzere üç grupta sınıflandırılmaktadır.
  • (A) sınıfı iş güvenliği uzmanı sertifikasına sahip olanlar, az tehlikeli, tehlikeli ve çok tehlikeli olmak üzere bütün tehlike sınıflarında yer alan işyerlerinde,
  • (B) sınıfı iş güvenliği uzmanı sertifikasına sahip olanlar, tehlikeli ve az tehlikeli sınıflarında yer alan işyerlerinde,
  • (C) sınıfı iş güvenliği uzmanı sertifikasına sahip olanlar, az tehlikeli sınıfında yer alan işyerlerinde,
görev yapabileceklerdir.

Yönetmelik gereği (A), (B), (C) sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı eğitim programları; 180 saat teorik ve 40 saat uygulama olmak üzere toplam 220 saatten az olamaz. Teorik eğitimlerin en fazla yarısı uzaktan eğitim olarak verilebilmektedir. Buna göre 180 saatlik teorik eğitimin 90 saati örgün (yüz yüze) ve kalan 90 saati ise uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilebilecektir.

40 saat (5 gün) süreli uygulama eğitimi ise, iş güvenliği uzmanı bulunan bir işyerinde yapılabilecektir. Eğitim programları, yetkili eğitim kurumumuz tarafından on iş günü öncesinden Bakanlığa onaylanmak üzere bildirilecektir.

İş güvenliği uzmanları, girdikleri ilk sınavda başarılı olamamaları durumunda bir sınav hakları daha bulunmaktadır. Ancak, iki sınavda da başarılı olamayanlar yeniden eğitim programına katılmak zorundadır.

İş Güvenliği Uzmanlığı eğitimine katılabilmek için mühendis, mimar ve teknik elemanların aşağıda belirtilen belge ve bilgiler ile başvuruda bulunmaları gereklidir.
  • Başvuru yapılan eğitim kurumuna hitaben yazılan ve adayın sınıfına göre hangi iş güvenliği uzmanlığı programına katılacağını belirten ve T.C. kimlik numarası ile iletişim bilgilerini içeren başvuru yazısı,
  • Adayın mühendis, mimar veya teknik eleman olduğunu gösteren diploma veya mezuniyet belgesi,
  • (A) sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı eğitim programına katılacaklar için (B) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesi ve bu belgeyle en az dört yıl fiilen görev yaptığını gösteren belge,
  • (B) sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı eğitim programına katılacaklar için (C) sınıfı iş güvenliği uzmanlığı belgesi ve bu belgeyle en az üç yıl fiilen görev yaptığını gösteren belge,
  • İş Güvenliği Uzmanlığı yenileme eğitim programlarına katılacaklar için geçerli mevcut belge.
İş güvenliği uzmanları, belgelerini aldıkları tarihten itibaren beş yıllık aralıklarla eğitim kurumları tarafından düzenlenecek bilgi yenileme eğitimine katılmak zorundadırlar. İş Güvenliği Uzmanlığı yenileme eğitimlerinin süresi toplam 30 saatten az olamaz. 

Yorumlar